Friday, May 14, 2010

.::Method Ikan::.

Bicara Hati Norhidayah bte Hamdan

Bismillahirahmannirahim
Dengan nama Allah swt , Tuhan saya dan Tuhan kamu.Salam sayang buat Muhammad bin Abdullah , makhluk terbaik, nabi dan rasul penyudah,pemimpin ummah di hari Akhirat.

Sudah lama rasanya saya tidak menulis di sini. Alhamdulillah , hari ini Allah bukakan pintu hati saya untuk kembali ke gelanggang USRAH BERSILA ini , mencatat serba sedikit pengetahuan yang saya ada.

Hari ini , saya nak kongsi satu cerita atau lebih tepat lagi , satu analogi. Analogi tentang ikan. Cuba kawan-kawan semua lihat ikan. Ikan itu , walaupun berada dalam laut air masin , ia tidak akan masin. Betul tak..?

Tetapi..

Bila ikan tadi ditangkap , dinaikkan ke darat , disiang dan dibersihkan , seandainya kita letakkan secubit garam padanya dan gaul sehabis-habisnya di seluruh badan ikan itu , ikan tersebut sudah jadi masin. Setuju tak..?

Persoalannya sekarang , apakah perbezaan antara ikan di laut dan ikan di darat..?

Cepat3x..saya beri 5 saat utk fikir..hehehe..

5..
4..
3..
2..
1..

Teettt..masa habis..Click Me~

Perbezaannya sangat mudah , ikan di laut itu HIDUP...sebaliknya ikan di darat itu MATI..

Begitulah hati kita kawan-kawan. Jika hati kita hidup , kita takkan mudah dipengaruhi. Datanglah apa-apa pun halangan , hadirkanlah apa jua anasir-anasir , datangkanlah seluas lautan pun ujian , hati kita pasti akan teguh , pasti kita tidak akan dipengaruhi , kerana hati kita hidup. Hati kita bersih. Hati kita kuat.

Tapi..

Seandainya hati kita mati , mudah saja kita dipengaruhi walaupun hanya sebesar hama pun. Dalam sekejapan , kita akan terpengaruhi. Ini semua kerana hati kita mati , hati kita hitam , hati kita kering.

Persoalannya sekarang ,
bagaimana hati kita mati ? Bagaimana hati kita hidup..?

Saya tinggalkan kawan-kawan semua dengan persoalan ini...Sila pergi "hospital pakar" dan periksa kesihatan hati masing-masing..

Hidup atau mati..?!!!!


2 comments:

Unknown said...

dayah,saye sangat rindu kamu!!=)

sAkinahmAzlan said...

nice one k.dayahXD