Wednesday, September 9, 2009

bagaimana mengenal tarbiyyah.

Bismillahirrahmanirrahim.

Alhamdulillah.

Syukur ke hadrat Illahi. Ana dilahirkan dalam sebuah keluarga yang beragama Islam, mengamalkan Islam dan mementingkan pembelajaran Islam. Hasil tarbiyyah yang diterima ayah dan ummi di oversea menyebabkan kami semua dihantar ke sekolah agama sejak kecil. Ana kenal usrah sejak kecil. Ana dididik oleh muallim dan muallimah yang sgt menitikberatkan tarbiyyah kami pelajar2.

Tapi, seperti kata raihan dalam lagunya, iman tak dapat diwarisi.Iman manusia biasa boleh bertambah dan berkurang. Ana meneruskan pengajian sekolah menengah ana di sebuah sekolah berasrama penuh yang bagi ana kurang menitikberatkan tarbiyyah islamiyyah. Disana ana sedar, tarbiyyah yg ana terima sewaktu di sekolah agama dulu belum ana kutip seluruhnya utk menjaga iman ana. Ana terleka dengan nikmat dunia yang sementara ni. Ana rasa ana dah buat yg terbaik tapi ada juga debu-debu dosa yang sempat hinggap pada hati ana.

Bila ana dah habis sekolah, ana dapat tawaran meneruskan pengajian di sini. Ana sedar yg ana perlu kembali berubah. Ana bersyukur kerana Allah masih ingin memberi hidayahNya pada ana. Ana mengikuti usrah Karisma kerana itu amanah dari ayah ana. Alhamdulillah, Allah beri lagi nikmat yang tak terhingga apabila ana jumpa sahabat-sahabat yang sudi bersama-sama ana walaupun ana tahu mereka masih baru dalam perkara seperti ini. Mereka yang sanggup bersama ana ketika susah dan senang. Syukran Jazilan ya sahabati..ana uhibbukum fillah..

Pengalaman ana berjumpa sahabat2 dalam perjuangan membuatkan ana sedar yang tarbiyyah itu merupakan proses yang berterusan dan ia perlu diterima dengan ikhlas. Tidak kira seseorang itu bersekolah agama atau dari sekolah biasa. Pandangan ana seseorang itu adalah lebih baik jika tarbiyyah itu dicari sendiri. Kerana semangat dan keikhlasan buat seseorang itu lebih menghayati nilai tarbiyyah berbanding mereka yang menerima tarbiyyah sejak kecil tetapi tidak dihayati malah lebih teruk lagi merasakan dirinya terkongkong. Dan alangkah indahnya jika seseorang yg menerima tarbiyyah dari kecil itu menghayatinya, mengamalkannya dan mampu untuk mentarbiyyah insan lain pula. Subhanallah.

Sekarang, ana masih dalam proses perubahan. Berubah itu tidak mudah. Tapi ia bukan mustahil. Allah SWT juga memberi peringatan di dalam KitabNya bahawa Dia tidak akan mengubah nasib sesuatu kaum melainkan mereka sendiri yang mengubahnya. InsyaAllah, ana akan cuba untuk istiqamah dalam perjuangan ini. Semoga ALLAH menyatukan hati-hati kita untuk menegakkan Syiar Islam di muka bumi ini.


WaALLAHua'lam.


*by Sakinah [Usrah KakAreen]

3 comments:

Nadrah Yusra said...

alhamdulillah.. salam ukhwah.. ana pun baru saja mengenali keindahan tarbiyah.. indahnya kehidupan bila kita ditarbiyah, salam perkenalan, mohon ziarah blog ana :)

sAkinahmAzlan said...

insyaAllah..salam ukhuwwah..

Usrah Bersila said...

Akak ada terbaca satu poem yang menarik

THE POEM
I knelt to pray but not for long,
I had too much to do.
I had to hurry and get to work
For assignments would soon be due.
So I knelt and said a hurried prayer,
And jumped up off my knees.
My Muslim duty was now done
My soul could rest at ease.
All day long I had no time
To spread a word of cheer.
No time to speak of Allah to friends,
They’d laugh at me I’d fear.
No time, no time, too much to do,
That was my constant cry,
No time to give to souls in need
But at last the time, the time to die.
I went before the Lord,
I came, I stood with downcast eyes.
For in his hands Allah held a book;
It was the book of life.
Allah looked into His book and said
“Your name I cannot find.”
I once was going to write it down…
But never found the time”

Masya Allah,this is a great reminder for me,for YOU …(”,)