Monday, November 2, 2009

ISK=)

Bismillahirrahmanirrahim.

alhamdulillah...setinggi2 kesyukuran dipanjatkan kepada ALLAH,tuhan yang menciptakan seluruh alam dan segala yang terkandung didalamnya.

ujung minggu lepas, ana dan kawan2 pegi ke program ISK di sekolah hira' shah alam. pengalaman pertama pegi ISK, setelah beberapa kali ada dgr psl prog tu. akhirnya, ada jugak rezeki kami pergi.alhamdulillah.

erm, kalau nk diceritakan apa yg ana dpt dari prog tu insyaAllah banyak. tapi main idea yg cuba nk disampaikan oleh akhi Yusof tu ana rasa ana dapat tangkap. sepanjang program byk menceritakan sejarah umat islam dahulu. bagaimana islam yang bermula dari zaman Rasulullah SAW dan disebarkan sehingga tertegaknya daulah Islamiah seperti Kerajaan Umayyah dan Abasiyyah. Dan ada juga dibincangkan bagaimana Islam yang pada masa itu tersangat gah, tiba-tiba jatuh diserang tentera Mongol yang tidak bertamadun. Dan kemuncak program cuba mengaitkan apa yang telah berlaku dengan zaman kita pada hari ini. adakah kita patut leka dengan menuntut ilmu semata-mata atau cuba untuk berjuang, mengiatkan usaha dakwah dalam mengembalikan kegemilangan Islam seperti suatu masa dahulu.

terasa byk yg ana tidak tahu sebelum program tu even dah pernah belajar dalam sejarah masa sekolah dulu. tapi itulah, belajar utk tahu dan belajar utk exam itu hasilnya berbeza.huhu. apa yang ana rasai setelah ikut program ISk is my responsibility as a muslim is being neglected before this. ana rasa sedih sebab ana banyak lalai dalam mengejar dunia yang sementara ni. dalam masa yang sama rasa berkobar2 untuk perbaiki diri untuk jadi sebaik2 mukmin.

perubahan yang ana harapkan adalah dari dalam diri ana sendiri. kekuatan dan sokongan sahabat2 yang ana perlukan untuk meneruskan perjuangan Rasulullah SAW. Ia memang sukar, banyak pengorbanan yang perlu dilakukan, semakin kuat perlu menangkis kehendak nafsu. tapi janji ALLAH itu benar. semoga usaha dakwah kita yang sedikit dapat memberi kesan kepada generasi ISLAM akan datang. InsyaALLAH.


Ana hanya insan lemah dalam memberi pendapat. harap salah dan silap ana dapat ditegur.
>>>SakinahM - Usrah Umar Abd Aziz<<<<

WaALLAHua'lam.

No comments: